Alla inlägg den 16 maj 2011

Av Sofie - 16 maj 2011 20:13

Vid tolv tiden plingade telefonen till med ett sms från Sandra där hon meddelade att hon var framme vid busshållsplatsen och väntade där på mig (: Jag min klant visste att sandra skulle vara framme 11.40 men tänkte i mitt huvud att det var Tolv och förtio istället för tjugo i tolv :p så när klockan var 11 trodde jag att jag hade mer än en timme på mig, men ack nej men jag hann ganska bra ändå (:

 
Mötte upp sandra och traskade hem till mig där vi fixade lite god lunch - kycklingsallad med hembakat bröd! (: Det blev en ritkigt trevlig eftermiddag med mycket prat (: Tack tack Sandra !!

 

Av Sofie - 16 maj 2011 19:49

Kladdkaksmuffins


 
Ingredienser:

16 stycken

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0,5 dl matolja
1 dl ljus sirap

2 dl vetemjöl
1 kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
En nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%

Serveras gärna med vispgrädde och färska bär


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret, häll i matolja och sirap och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad långsamt (i en skål över kokande vatten). Blanda ner den smälta chokladen i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dom i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt de svalna.


Garnera med en klick vispgrädde och färska bär! Eller servera muffinsen god som den är med ett glas kall mjölk (:

Av Sofie - 16 maj 2011 19:49

Svamppasta med vin!

  

Ingredienser:

6 poritoner
750 g Champinjoner
2 msk olivolja
2 dl Vispgrädde

2 dl Vitt vin
5 st Salladslökar
80 g babyspenat (Fungerar med fryst också)

500 g valfri Pasta (ex. Gemelli, vit fiberpasta)
Servera med riven parmesan


Gör så här:
1. Tvätta och dela svampen i mindre bitar. Stek svampen på ganska hög värme i olivoljan. Skiva salladslöken och blanda ner den mot slutet.
2. Häll på vin och grädde och koka häftigt utan lock i ca 5 min.
3. Koka pastan.
4. Blanda den avrunna pastan med svampsåsen och spenaten.
5. Hyvla eller riv parmesan ost och servera!


Smaklig måltid!

Av Sofie - 16 maj 2011 16:30

Eller ja, ledig och ledig egentligen heter det väl att jag inte hade något jobb idag! En arbetslös dag :/ men det låter inte lika kul och inte alls inspirerande så därför vill jag hellre kalla det för att jag har varit ledig (:

Började dagen med en lång promenad redan vid sex tiden ^^ när älsk kört till jobbet och jag pusset honom hejdå så tyckte jag inte att det var lönt att lägga mig igen eftersom att det fanns en möjlighet att de kunde ringa in mig så kunde jag lika gärna vara någerlunda klar och vaken och kanske minska stressen om de skulle ringa (: Men de ringde inte så jag fick en lång lugn morgon i soffan och satte sen igång att sortera och organisera lite i olika lådor och sånt!

Ovido - Quiz & Flashcards