Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Sofie - 19 maj 2011 21:15

Fläskpannkaka

  
Ingredienser
4 porioner
1 pkt stekfläsk 350 g
50 g smör
8 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
250 g naturell keso
2 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Skär fläsket i bitar.
3. Lägg smör i en långpanna eller en ugnssäker form och sätt in i ugnen tills smöret är smält. Fördela fläsket på det smälta smöret och stek i ugnen ca 10 minuter.
4. Vispa ägg och tillsätt grädde, ost, keso, salt och vitpeppar och häll över fläsket.
5. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.

Servera med rårörda lingon och sallad

Jag gjorde en halv sats i en mindre form, pannkakan blev ganska mörk och tunn men smakade förvånansvärt inte bränt utan snarare väldigt krispigt och salt! Smaken blev över förväntan (:

Av Sofie - 19 maj 2011 20:45

Jobba, handla, laga mat, promenera, dansa och springa (:

Hade tur och fick åka bil hem idag när jag slutade klockan ett (: Älskling skulle hem från plåsterhuset och blev hämtad av hans mamma och det passade lagom för dom att plocka upp mig när de skulle köra från stan! Toppen (:

Jag hade tänkt handla efter jobbet och det skulle älsks mamma också så jag slapp cykla med alla varorna utan kunde åka bil hem med allt! Så jag sparade en massa tid den här eftermiddagen på att åka en massa bil istället för buss och cykel ^^ Eftermiddagen blev mycket längre! 

Känns alltid skönt att vara hemma tidigare än tänkt (: Även om klockan inte var mer än halv fyra så var vi båda jättehungriga så jag satte igång att göra fläskpannkaka! Sen bara tiden rusade iväg :P Tog en promenad och gick sen till dansen :D

 Finfina blommor som jag mötte på promenaden!  

Körde veckans andra löppass för denna veckan efter dansen :) Kände mig ganska trött efter dansen, sådär sovtrött liksom men fick lite ny energi när jag väl kom igång och börja springa! Sen blev jag lika trött igen när jag kom hem så jag somnade alldeles direkt när jag la huvudet på kudden!!  

Ovido - Quiz & Flashcards