Alla inlägg den 19 februari 2012

Av Sofie - 19 februari 2012 20:45

Finns det nåt godare?! :D Än en mjuk bulle fullproppad med mandelmassa och massa grädde, inte just nu i alla fall ;) Semlor är helt klart något av det absolut godaste jag vet!

 Mammas och mina hembakade semlor! En sats vanliga och en glutenfria :) vilken är vilken?! ^^
Fantastiskt goda och jag måste säga att jag blev verkligen positivt överraskad av de glutenfria, så mjuka och saftiga!


Glutenfria semlor (REKOMMENDERAS :D)
Ca. 14 st

  • 1,5 dl vatten
  • 1,5 dl mjölk
  • 50 gram jäst för söta degar
  • 1/2 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 50 gram smör eller margarin
  • 9 dl ljus, glutenfri mix (t.ex. 1 pkt Semper)
  • 1 dl maizena majsstärkelse

Gör så här:

  1. Smält smöret/ margarinet och tillsätt mjölken och vattnet. Värm till 37  grader.
  2. Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma.
  3. Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt och socker. Tillsätt glutenfri mix och majsstärkelse under knådning, arbeta ihop till en smidig men lös  deg.
  4. Låt nu degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
  5. Ta upp degen på bakbord och dela i 14 bitar. Rulla till bullar och sätt av på  plåt med bakplåtspapper eller smord plåt. Pensla inte bullarna, då fukt lätt  löser upp ytan på bullarnas när de jäser.
  6. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter.
  7. Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.

Receptet hittade jag på: http://www.semlor.nu

Där det fanns en hel del massa olika semlor - kul att prova någon annan variant nån gång!  

Av Sofie - 19 februari 2012 17:45

Sommar - bara tanken på sommar får mig att längta!


  
Och med stormsteg, utan att man minst anar kommer den snart vara här :D och snart är det jul igen :P haha!
Har sökt en herrans massa sommarjobb idag, allt från personlig assistent till säljare och chafför :) en del lite mer inspirerande än andra, men faktiskt så skulle jag nöja mig och bli glad om jag överhuvudtaget lyckas få nåt jobb! Hoppas, hoppas och håller tummarna!


Ovido - Quiz & Flashcards