Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

Recept - Spenatpaj med fetaost

Av Sofie - 20 maj 2011 21:45

Spenatpaj med fetaost

 

Ingredienser
Pajskal:
2 dl sojamjöl
1 dl havrekli
100 g smör

Fyllning:
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
250 g fryst eller färsk spenat
150 g fetaost
2 ägg
1,5 dl valfri riven ost (ex. parmesan)
1,5 dl mjölk
salt och peppar


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader

Pajskal:
1. Mät upp sojamjöl och havre kli och blanda ihop.
2. Dela smöret i mindre bitar och lägg i mjölblandning och knåda samman till en fast men lite klibbig deg.
3. Tryck ut pajskalet i en pajform och nagga med en gaffel.
4. Förgrädda i ugnen ca 10 minuter.
Fyllning:
1. Tina spenaten.
2. Skala och hacka löken och vitlöken. 
3. Hetta upp olivolja i en stekpanna och fräs lök och vitlök.
4. Tillsätt spenaten och fräs ihop i några minuter.
5. Fördela fyllningnen i det förgräddade pajskalet och smula fetaosten över.
6. Vispa ihop ägg, mjölk, ost, salt och peppar och häll det försiktigt i formen.
7. Grädda i ugnen ca 30 minuter. Tills pajen stelnat och fått fin färg!

Ta ut pajen och låt den svalna något och servera sedan tillsammans med en god och frisk sallad!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 1 april 2012 17:37

Jag har verkligen ett stort frågetecken innanför pannbenet idag! Vad kallas det som är mittemellan idéspruta och idétorka?!Om man har en massa ideér, tankar och förslag men man kan inte komma fram till något vettigt överhuvudtaget. Jag hittar inget s...

Av Sofie - 31 mars 2012 23:15

Stök i mitt kök (: välkommen till min tre-rätters lördagen den sista mars 2012 ^^Att ta lång tid, fixa och dona för att sedan överraska och låta andra smaka - det tycker jag är rolig matlagning! Förrätt: Basilika glaserade morötter med lime&ingefär...

Av Sofie - 30 mars 2012 17:15


I det stora, gamla och vackra huset med högt till tak och ett väldoftande kök skulle det denna fredag vara tjejkväll (: I den mysigt, varma matsalen hälsades vi välkommna av värdinnan och slog oss ner kring det gröna bordet! Där vi stannade resten av...

Av Sofie - 29 mars 2012 16:45

till en början var det bara på insidan nu är smärtan både synlig och känslig för beröringIbland, vissa dagar, gör det mer ont än andra dagarSmärta är en del av livet och kommer så förbliDet är tungt att tänka och känna, ta emot ett besked och förstå ...

Av Sofie - 28 mars 2012 19:40

Sveriges Mästerkock :D Mitt enda favorit- och mest omtyckta tv-program! Och idag är det FINAL :D Såå spännande och jag kan knappt bärga mig! Josefine eller Sigrid?! Det är frågan och jag kan inte alls bestämma mig för vem jag verkligen tycker ska vin...

Ovido - Quiz & Flashcards