Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Det lilla i det stora

Av Sofie - 14 april 2011 14:29

Jag tror att jag ofta fastnar för detaljer. Jag ser gärna det lilla i det stora innan jag lägger märke till helheten. Inte alltid men i vissa sammanhang och situationer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det kan nog både vara positivt och negativt. En del gånger så kan det säkert finnas en fördel att till en början bara se det lilla, en annan gång kan det nog vara bra för bara mig själv och inte för någon annan och vissa gånger så missar jag nog en hel del genom att inte se helheten förrän senare. Jag uppmärksammar gärna det lilla och försöker få det att växa, ta plats och låta det stryka över sådant som inte är lika vackert. Jag gör liksom ibland en slags djupdykning i saker och ting, jag låter mig hänga kvar vid en detalj och fördjupar mig i den ända tills jag är redo att låta den vila och ta till mig resten. Det är oftast en liten positiv detalj som jag stannar vid och blir sedan förvånad när jag får en inblick i helheten och förstår att den inte är lika sann och snäll som bara en liten del. Och det är kanske just därför som jag ofta väljer att se det lilla i det stora! Jag vill njuta av det fina och oskyldiga innan jag tar till mig allt som finns i sammanhanget, där verkligheten inte är något annat än både bra och dålig. Jag tror att det är viktigt också, att inte alltid se till helheten utan att plocka ut de finaste och godaste bitarna för att få ut det bästa istället för att låta sig utsättas för alla delar, även de delar som inte är av större värde och intresse för just en själv. Jag tror att jag ofta både tänker på detaljerna och rent konkret ser dom och även pratar om detaljer (: Det är nog så som jag är och det trivs jag rätt bra med!




Det kan säkert låta som svammel och kanske inte så lätt att förstå vad jag menar. Men det är inte riktigt det är som är meningen och det behövs verkligen inte. Det är inte alls så djupt som det kanske kan låta. Jag ville bara skriva av mig lite om en tanke jag fick. Kanske en lite suddig och änsålänge ogenomtänkt tanke som därför inte heller är så lätt att beskriva. Men efter ett försök så får jag själv lite mer klarhet men känner samtidigt inte heller ett behov att få rätt på den just nu, det är liksom en sån där tanke som kommer och går och som kanske växer med tiden eller bara försvinner (:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 1 april 2012 17:37

Jag har verkligen ett stort frågetecken innanför pannbenet idag! Vad kallas det som är mittemellan idéspruta och idétorka?!Om man har en massa ideér, tankar och förslag men man kan inte komma fram till något vettigt överhuvudtaget. Jag hittar inget s...

Av Sofie - 31 mars 2012 23:15

Stök i mitt kök (: välkommen till min tre-rätters lördagen den sista mars 2012 ^^Att ta lång tid, fixa och dona för att sedan överraska och låta andra smaka - det tycker jag är rolig matlagning! Förrätt: Basilika glaserade morötter med lime&ingefär...

Av Sofie - 30 mars 2012 17:15


I det stora, gamla och vackra huset med högt till tak och ett väldoftande kök skulle det denna fredag vara tjejkväll (: I den mysigt, varma matsalen hälsades vi välkommna av värdinnan och slog oss ner kring det gröna bordet! Där vi stannade resten av...

Av Sofie - 29 mars 2012 16:45

till en början var det bara på insidan nu är smärtan både synlig och känslig för beröringIbland, vissa dagar, gör det mer ont än andra dagarSmärta är en del av livet och kommer så förbliDet är tungt att tänka och känna, ta emot ett besked och förstå ...

Av Sofie - 28 mars 2012 19:40

Sveriges Mästerkock :D Mitt enda favorit- och mest omtyckta tv-program! Och idag är det FINAL :D Såå spännande och jag kan knappt bärga mig! Josefine eller Sigrid?! Det är frågan och jag kan inte alls bestämma mig för vem jag verkligen tycker ska vin...

Ovido - Quiz & Flashcards