Alla inlägg under maj 2011

Av Sofie - 16 maj 2011 19:49

Kladdkaksmuffins


 
Ingredienser:

16 stycken

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0,5 dl matolja
1 dl ljus sirap

2 dl vetemjöl
1 kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
En nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%

Serveras gärna med vispgrädde och färska bär


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret, häll i matolja och sirap och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad långsamt (i en skål över kokande vatten). Blanda ner den smälta chokladen i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dom i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt de svalna.


Garnera med en klick vispgrädde och färska bär! Eller servera muffinsen god som den är med ett glas kall mjölk (:

Av Sofie - 16 maj 2011 19:49

Svamppasta med vin!

  

Ingredienser:

6 poritoner
750 g Champinjoner
2 msk olivolja
2 dl Vispgrädde

2 dl Vitt vin
5 st Salladslökar
80 g babyspenat (Fungerar med fryst också)

500 g valfri Pasta (ex. Gemelli, vit fiberpasta)
Servera med riven parmesan


Gör så här:
1. Tvätta och dela svampen i mindre bitar. Stek svampen på ganska hög värme i olivoljan. Skiva salladslöken och blanda ner den mot slutet.
2. Häll på vin och grädde och koka häftigt utan lock i ca 5 min.
3. Koka pastan.
4. Blanda den avrunna pastan med svampsåsen och spenaten.
5. Hyvla eller riv parmesan ost och servera!


Smaklig måltid!

Av Sofie - 16 maj 2011 16:30

Eller ja, ledig och ledig egentligen heter det väl att jag inte hade något jobb idag! En arbetslös dag :/ men det låter inte lika kul och inte alls inspirerande så därför vill jag hellre kalla det för att jag har varit ledig (:

Började dagen med en lång promenad redan vid sex tiden ^^ när älsk kört till jobbet och jag pusset honom hejdå så tyckte jag inte att det var lönt att lägga mig igen eftersom att det fanns en möjlighet att de kunde ringa in mig så kunde jag lika gärna vara någerlunda klar och vaken och kanske minska stressen om de skulle ringa (: Men de ringde inte så jag fick en lång lugn morgon i soffan och satte sen igång att sortera och organisera lite i olika lådor och sånt!

Av Sofie - 15 maj 2011 22:15

Igår var det verkligen min egen dag! Min hemma dag tillsammans med bara mig (:

Jag hade inget alls planerat igår och kände inte heller för att planera särskilt mycket så jag gjorde som jag brukar göra när jag tycker att det är skönt att bara vara hemma - låter tiden gå, försvinner i tankar, pysslar och donar med det som jag känner att jag vill göra just där och då!

Och igår var en sån dag :) en av mina dagar! Älsk åkte hemifrån direkt när vi vaknat så jag bestämde mig för att bara vara och låta dagen flyta, utan klocka, telefon och inga måsten!

Jag fick tagit det lungt med muisk och tv, röjt och fixat i både klädkammare och tvättstuga och promenerat en bit i regnet! Jag var på väg att ge mig ut när som det just börja ösa ner, jag väntade ett slag och när det slutat kom jag iväg en liten bit ner mot skogen och där hördes det då ett åskdån - livrädd som jag är sprang jag hem igen och tog en paus innan jag gick ut igen (: Den sista gången trodde jag att jag hade tur men lagom mitt inne i skogen ca en kvart hemifrån öppnade sig himlen igen :P men lika glad för det var jag för nu fick jag min promenad iaf!!

En pizzasugen älsk handlade mat till oss på kvällen och lite gottis ^^ Ett mysigt avslut på dagen tsm med älsk, godis och hockey!

Av Sofie - 14 maj 2011 23:00

Planen var att vi skulle grilla med våra fantastiska vänner Jonas och Helene på lördagskvällen ;D Så vi hade handlat och packat med oss en hel massa till denna kväll och denna längtan av grillat!!

Till Jonas och Helene kom vi och som alltid kändes det jätteskoj och trevligt att ses igen :D Stämningen lika bra som alltid och alla glada men så sviker himlen oss :/ Då blev jag faktiskt lite ledsen och besviken! Jag har längtat så efter att grilla och hela dagen hade klarat sig utan så mycket som en droppe och just när vi ska grilla så vräker det ner.. pyttsan! Inget skoj!

Men vad gör man :) Sällskapet var fortfarande lika trevligt och när man har så goda vänner så kan man ju lika gärna hänga över spisen tsm som att hänga över grillen, det är bara doften och smaken på maten som blir lite annorlunda men vännerna är de samma och det är DOM som är de VIKTIGA :D <3

Så det blev stekt karre med smörstekt sparris, stekt halloumi, vitlökssås, sallad och klyftpotatisar :D Mumsfillibabba!

Och vi var lagom klara tills melodierna skulle sätta igång på eurovision :) där Erik Saade som alla vet kom trea, imponerande tyckte jag :P skoj att sverige tog en så bra plats! Minns iofs inte de andra låtarna så noga, hade fullt upp med att babbla en massa, baka lite rabarberpaj, prata ännu mer och smaka på pajen och sen somnade hälften av oss i soffan tills taxin kom :D

En helt toppenbra lördagkväll trots att himlen svek xD Men så kan det bli! Bara en bra anledning till att ses snart igen och GRILLA!! hihi ^^

Av Sofie - 14 maj 2011 17:30

Mötte upp syster Tina nere i byn :D som kört hela vägen hit för att träffas, toppen och jättebra tyckte jag! Vi shoppade lite ost på konsum och lite choklad på hydro och körde hem till mig och satte igång kaffet :D Det blev en rejäl kaffe-och-choklad fika!!

 


Smakade bla det nya marabou caribbean - banan och kokos! Gottit men väldigt sött :P och om jag inte minns fel så med 0,4 % bananpuré på ett 200gr choklad ;P haha! Det smakade banan och kokos iaf och jag har längtat efter ett choklad med banansmak för jag tycker att den kombinationen är superbra (: det smakade banan och kokos men inte riktigt som jag tänkt fast helt okej ändå! Tack för smakbitarna Tina :D

Tack söta Tina för en mysig fika och massa prat!! Underbart att träffas <3 

Av Sofie - 14 maj 2011 12:30

Det är lördag :D härligt värre! Särskilt när man vet att lördagen kommer innehålla mycket bra och goda ting!


 

Började dagen med frukost med älsk och fick gjort lite granna smått i hemmet ^^ älskar att ta en promenad på morgonen, inte för att det var morgon när jag vaknade denna lördag och ännu mindre morgon efter att vi ätit frukost :P snarare mitt på dagen! Men iaf så får det lov att kallas morgon så länge man vill kalla det morgon om helgen ^^ Och i vilket fall som helst så tog jag mig en morgonpromenad i den härliga skogen!


 

Av Sofie - 13 maj 2011 18:45

Nu är det  slut på veckan och dags för fredagsmyyyys :D


Att jobba en hel dag fram till halv fem och sen veta att det är helg är härligt! När man jobbat en hel vecka så är det jätteskönt att känna känslan av ett lugn när man åker hem på fredagseftermiddagen och veta att man bara ska vara hemma resten av dagen och bara mysa!


Kom hem och tog en lång och varm dusch innan jag väckte älskling som slockat på soffan! (: Satte igång att laga lite mat - spagetti och älsklings supergoa köttfärsås :D Åt oss proppmätta och slog oss sen ner i soffan och där stannade vi tillsammans resten av kvällen!! Det är härligt med fredag och bara sitta och slöa tillsammans tills man somnar ^^ hihi!


 

Välkommen kära helg!

Ovido - Quiz & Flashcards