Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Sofie - 10 februari 2011 23:45

Jag och flickan Andrea hade en ensam dag idag (: så idag var det hon som sött knackade på dörren och väntade på att jag skulle säga kom-in! Det var strejk, vilket lärarna i skolan har lite då och då så hon fick vara hemma.


Vi började dagen med lite frukost, en lång sådan (: men vi hade ju ingen brådska och det blev trevligt att bara sitta och småprata lite! När vi ätit klart klädde vi oss finfina för att åka till staden Geneve som ligger i Schweiz.


Vi parkerade och sen strosade vi runt på gatorna, kikade lite, snubblade lite, promenerade över broar och pratade en massa och hade hur trevligt som helst!! Vi avslutade vår tripp på stan med att möta upp mamma Ingrid för att äta lunch tillsammans. Jag åt något som heter något i stil med chotes. Det var iaf bröd som var gratinerat tillsammans med skinka i vitt vin och massa smält ost (: En riktig kaloribomb skulle man kunna kalla det men det var väldigt gott! Det är så roligt att komma ut och se "världen" runt omkring, prova ny mat och se nya platser!


Efter den trevliga lunchen gick jag och Andrea tillbaka till parkeringshuset där vi ställt bilen. I parkeringshuset finns det en galleria så innan vi letade upp bilen tog vi en snabb sväng inom där för att se om vi kunde hitta ett hårband som jag skulle kunna köpa (: det börjar bli för varmt att springa i mössa! Och gissa vad vi hittade?! :D JO, den mest fina och söta "Tjejaffär" jag någonsin sett :D jag och Andrea var helt förtrollade i säkert en timme där inne! Där fanns allt - smycken, klämmor, smink, snoddar, parfym, nagellack, ja allt som man som tjej kan smycka sig med! En jättefin affär så jag tror inte att det var sista gången jag besökte den ^^ Vi hittade hårband och även lite läppbalm till oss båda!



När vi kom hem slog vi oss ner i soffan och tittade på mer om oss barn i bullerbyn och drack hemmagjord apelsinjuice med kiwi (: jag fixade maten och en fruktsallad till efterrätt medans de barnen och mamma Ingrid hämtade pappa Simone. Vi åt tillsammans och sen satte jag mig här på mitt rum för att plugga franskan.


Jag satte mig här vid nio och nu är klockan halv ett (: så mellan ca nio och tolv har jag pluggat och förhoppningsvis kommer jag nu komma ihåg hur man presenterar sig, räknar till 10, frågar hur någon mår och sjunger broder jakob ^^


Hade tänkt mig att gå upp tidigt för att få mycket tid att plugga i morgon. Men inte trodde jag att det skulle bli så här sent så hoppas att jag orkar upp iaf (: Natti natti!

Av Sofie - 10 februari 2011 23:30

Efter en lyckad promenad på stan skulle vi slutligen köra ut från parkeringshuset. vi hoppade in i bilen och körde mot "sortie" (utgång tror jag :P) och kom fram till bommen och den lilla lådan där man stoppar i sin biljett. Jag stoppade i biljetten som man trycker ut när man kör in och just som automaten börja pipa och lysa rött kom jag på att jag inte hade betalat - vilket man ska göra med den lilla biljetten innan man kör ut :S satan!

Jag tittade bak och på den lilla stund som jag stått där hade jag inte bara lyckats med att få en bil bakom mig utan en hel köö :P att backa tillbaka och betala som jag först tänkt var inte längre ett alternativ! Så jag stoppade i kortet igen och när bilen bakom började tuta klev jag ur bilen och gick bak till honom och sa lite försiktigt att jag inte visste vad som hände och att jag inte förstod vad som var fel. Det visste jag ju egentligen men jag kunde ju inte stå där och säga det till honom så jag frågade om han kunde tänka sig att hjälpa mig. Jag ville bara komma fram till att han skulle berätta för mig hur jag skulle göra och var jag kunde betala för det var ju det som var problemet att jag glömt.

 Han följde med mig till lådan och tryckte på en knapp för att ringa support för att få hjälp och han presenterade sitt ärende med att han hade en europe vid sin sida som inte kom ut, tyd (: han stoppade i biljetten och tittade storögt på mig och utbrast - men har du inte betalt?! - Nää! Svarade jag och såg allmänt frågande ut. Han suckade och pekade åt vilket håll jag skulle gå för att kunna betala så jag sprang dit med en hel köö efter bilen som bara väntade på mig.. stressigt och pinsamt! Men också lite kul :P eftersom jag egentligen visste men att man kan klara sig på att vara lite dum och från ett annat land!

Så det kan gå ibland (: nu kommer jag inte glömma det fler gånger iaf!

Ovido - Quiz & Flashcards