Alla inlägg under november 2011

Av Sofie - 23 november 2011 20:45

Författar kväll på biblioteket och ikväll med Jaques Schultze!

Skrönor från trakten med först och främst sanningarna om Veberödsmannen. Kvällen bjöd på både spännande, läskiga och underhållande sanna historier från skåne. Genon-elaka människor, spöken, tjuverier och världsomseglingar (: Jag tycker att det är superintressant att höra historier förr, särskilt om de är lite spöklika och övernaturliga! Jag vet inte riktigt om eller vad jag tror på det men det tilltalar mig i vilket fall som helst (:

Veberödsmannen var tydligen en riktigt elak människa som var totalt utan empati, känslor och hade inte en gnutta ärlig snällhet i sig. Han bar alltid pistol, skrämde livet ur byns befolkning, brände ner kvarnar och berövade livet på de han ansåg "fick skylla sig själv" som kom i hans väg - usch!

Jag fick också veta varför man lägger granris utanför dörren! Jag har alltid trott att man gjort det på vintern för att det inte ska bli halt och för att det är fint. Men så är det tydligen inte, från början gjorde man det när någon släkting blivit begravd. La man då granris utanför dörren så kunde den döde inte ta sig in och hemsöka, för de döda har inga skor på fötterna så då stiker de sig på fötterna och kan därför inte komma förbi granriset och in genom dörren!

Det är läskigt spännande och allt mer nyfiken blir jag på gamla tokiga historier (:

Av Sofie - 23 november 2011 13:45

Äntligen!

Jag har verkligen längtat efter en dag som denna. Att kunna vara hemma, studera och lägga fokus på det som jag behöver. Dagens studie-ord och upplägget har bestått av repetition, reflektion och inlärning!

Så mycket som ska gås igenom så jag hade till en början svårt för att bestämma mig för det var lämpligast att börja, men efter en allt för lång betänketid kom jag fram till att det var bättre att börja med nåt istället för inget alls och att iaf försöka hålla mig inom ett ämne i taget (: Fick gjort långt ifrån så mycket som jag velat, men mina mål var ganska omöjliga och det med tanke på hur mycket som vi gått igenom, men jag känner mig nöjd iaf!


Av Sofie - 22 november 2011 21:45

Ännu en maffig dag i skolan! Stormtrivs verkligen med klassen, skolan och programmet (: Vilket gör en sån här skoldag värdefull trots ett supertrött huvud  som känns alldeles fullproppat med epidemiologi och statistik! 

   Förmiddagen började med föreläsning där jag inte riktigt hängde med och känner verkligen att jag måste uppdatera mina matematiska kunskaper :/ ih, ingen höjdare. Matte är inte min starka sida, men jag tycker detta är intressant och ska jag klara det så krävs det nog lite matte iaf. Statistik bygger ju en hel del på siffror :P
   Seminarium på eftermiddagen med ännu mer räkning, men kul räkning för med de epidemiologiska uträkningarna och begreppen kan jag se ett helt annat användningsområde och börjar nog hajja hur det ska tänkas (:

Idag nådde jag lite av en stopp-punkt, stegen upp för trappan inför första timmen kändes tunga. Och ögonlock och hjärna kändes ännu tyngre på vägen hem.. Jag längtar verkligen efter en hemstudie dag nu :/ så jag ser verkligen framemot en sån dag i morgon - kunna sitta i lugn och ro, repetera, reflektera och ta itu med det som JAG behöver lära, eget fokus!

Men först ska jag sova :D Äntligen, har varit obotligt trött hela dagen!


Av Sofie - 21 november 2011 22:30

Igår lyfte jag luren, tryckte fram Annelies nr och tryckte på grön lur!
När jag tar luren till örat börjar den vibberera, tittar - och då RINGER ANNELIE MIG :D
Vad är sannolikheten att man ringer varandra precis samtidigt utan att ha bestämt att man ska ringas!?
Haha, läskigt och sjukt men skoj!


 



Av Sofie - 21 november 2011 22:19

Det är det bästa - att få umgås! :D

Seminarium i skolan idag, om folksjukdomar (: verkligen intressant och givande att sitta i smågrupper och diskutera, både fakta, kunskaper, erfarenheter och åsikter - det ger jättemycket!

Vi skulle egentligen sluta kl.14 idag men våra lärare var så smarta och tog den korta presentationen om uppgiften kring en skönlitterär bok som vi ska läsa, innan lunchen så vi kunde sluta strax efter tolv (: toppen! Blev medbjuden och hängde på några i klassen för att plugga på morgondagens uppg tsm, supertrevligt och känns alltid bra att kunna kolla igenom saker tsm! (: det blev visserligen en längre dag men vad gör det när man haft trevligt och umgåtts!

På med löparskorna :D - det bästa efter en lång stillasittande dag! Och avslutade kvällen med att se ensam mamma tsm med gullungen Annelie och min lilla mamma <3

Av Sofie - 20 november 2011 23:15

Herregu :P det känns verkligen inte som att det börjar bli dags för lucia, men jo så är det!
I början av december har vi i danslaget blivit erbjudna att lussa lite granna så då gäller det att börja öva i tid, dagarna springer snabbt iväg och när man är många som ska enas om övningstillfälle så blir dom ofta få :)

Inte det minsta pigg, snarare dödstrött och seg tog jag mig upp och lyckades ganska bra med att snabba mig, fylla en termoskopp med kaffe och ge mig iväg med luciasångerna i högsta hugg :D efter mycket och rolig träning kände jag mig trots allt ganska pigg ända tills jag kom hem igen och satte mig med böckern i sängen och försökte räkna lite statistik, prevalens och incidens! Haha, jag fick iaf fram några resultat, det dock inte om de stämmer men känner mig rätt nöjd!

Helslut denna söndag och avslutade söndagen med att prata läänge med Annelie, chatta lite och lyckades nog läsa en sida i min bok innan jag slockna :) Det är så det ska vara - livet ska vara roligt och göra mig trött så att jag sover gott :D

Av Sofie - 20 november 2011 22:02



Sötaste och bästa Annelie <3

 
Av Sofie - 20 november 2011 21:25

Vilken helg :D

Fullrulle och verkligen non-stop och en salig blandning - kunde inte blivit bättre!
Det har verkligen varit allt från ingenting (: Både plugg, middagar, spel, fest, sång och massa vänner!
Helt enkelt ännu en bra helg denna höst. Nu är jag alldeles slut i huvudet, så jag ska göra ett sista försök i att lämna in min seminarieuppgift (grr, firstclass strular aldrig mer än när jag ska lämna in)! Och sist men inte minst lägga fram morgondagens kläder och sen äntligen lägga huvudet på kudden!!

Sov gott!

Ovido - Quiz & Flashcards