Alla inlägg den 6 juni 2011

Av Sofie - 6 juni 2011 18:45

Solade lite under dagen (: Det är så härligt och avkopplande med den här varma sol!


 

Senare på kvällen gjorde jag mig klar och hoppade i folkdräkten för att medverka i byns nationaldagsfirande vid kyrkan! Vi dansade en uppvisning i kyrkan och fick även lyssna till en mambaorkester - häftiga toner :) Efter firandet i kyrkan hölls det tal på gården och allesammans sjöng nationalsången! Det är lite småmysigt tycker jag, att stå där i kvällssolen och sjunga nationalsången och se den svenska flaggan (:


När jag kom hem sen fixade jag och älsk lite mat och hade en lugn kväll tillsammans innan det var dags att bädda ner sig med svarta moln utanför fönstret som såg ut att bjuda på ett hemskt åskväder :S

Av Sofie - 6 juni 2011 18:45

Det är en ganska viktig dag på sätt och vis tycker jag! Jag är stolt och glad över att vara svensk! Att jag säger och känner det betyder inte att jag tycker mindre om någon som inte är svensk eller att jag tycker illa om det som inte är svenskt. Utan snarare att jag bara tycker mycket om att jag är född här, att jag älskar den svenska kulturen, maten, naturen, landet och friheten och möjligheterna som finns i Sverige!


Jag är nog så svensk som man bara kan bli! :D Jag tycker om allt som är svenskt och jag skulle inte vilja leva utan mitt sverige! Och därför tycker jag att det är viktigt att iaf tänka efter varför vi egentligen har en national dag och vad den är till för.


För många så är nog nationaldagen bara ett plus. En extra dag att vara ledig på och att det just är nationaldagen är det inte så många som bryr sig om. Jag tycker att det är viktigt att vara tacksam över att dagen är till för vårt land och det vi har och lever i. 


Det finns också många i vårt land som är svenskar men som ursprungligen kommer från ett annat land! Min Farmor var en av dom, hon föddes i Tyskland men utvandrade till Sverige och blev svensk. Men hur är man svensk om man kommer från ett annat land? Räcker det med att vara svensk medborgare för att kallas för svensk? Eller måste man glömma bort sitt modersmål, prata flytande svenska, bryta sitt hemlands traditioner, byta religion och istället ta till sig de svenska traditionerna och religionerna?! Jag tycker att man som ny medborgare i Sverige kan kalla sig svensk när man har viljan och målet att lära sig att framförallt prata det svenska språket, att man accepterar våra lagar, regler och bestämmelser och är öppen och accepterar för de traditioner vi har utan att varken behöva ta traditionerna till sig eller stöta bort dom! Jag tycker det är viktigt för oss som är svenska att kunna känna att vi är svenska och vara stolta över det i vårt land utan några komplikationer samtidigt som jag tycker att vi ska dela med oss av varandra till de som kommer från andra länder hit till oss, att vi delar med oss på båda håll och får lära oss av varandra (: 


Som den genomsvensk jag är så hade jag aldrig velat komma till ett annat land och bosätta mig där och behöva glömma allt som är svenskt för då hade jag tappat så mycket av den jag är! Så därför tycker jag att det är vitkigt att man som ny i Sverige får ha kvar det som man har samtidigt som man jag tycker det är lika viktigt att man accepterar och respekterar de Svenska traditioner och seder!!



 Nationaldagsfrukost, vad passar inte bättre än jordgubbar!!
Jag älskar det svenska :D
 

Av Sofie - 6 juni 2011 15:42

Ja OJ är bara förnamnet och efternamnet blir - vad tid och dagar springer iväg :D

Men det är väl som vanligt :P att dagarna och all tid bara förvinner i ett nafs så man hinner knappt med själv!!

Idag är det måndag och Nationaldagen men det känns som en söndag och som att sommarlovet har börjat för det har blivit många lediga, händelserika dagar på rad! Men riktigt så är det ju inte, i morgon är det jobb igen och full rulle in i nästa vecka :)

Det var en hel vecka sen jag skrev nu om allt som händer :P och jag kommer knappt ihåg så här nu i efterhand, allt rörs ihopa och när jag tänker tillbaka blandar jag ihopa dagarana :P Jag ska försöka göra en liten uppdatering ganska snart!

Det har verkligen hänt mycket den senaste veckan - en massa skoj :D Hippa, examen, grillning, bröllop, promenader och solning!! Så jag har som jag brukar skriva varken haft lust eller tid att sätta mig vid burken (: Och alla lediga stunder i denna strålnade sol vill jag helst spendera utomhus :D

Nu ska jag stryka folkdräkten och hoppa ner i den för att senare dansa lite Nationaldagsuppvisning med min kära dansvänner!!



Ovido - Quiz & Flashcards