Alla inlägg under april 2011

Av Sofie - 14 april 2011 22:32

Det är så härligt när det blommar
Det är vackert, färgglatt och doftar gott

   
               Nu grönskar det i dalens famn, nu doftar äng och lid
kom med, kom med på vandrings färd i vårens glada tid
     

Av Sofie - 14 april 2011 16:30

Gjorde mina sysslor och sen slog jag mig ner med en kopp kaffe för att avnjuta veckans program av Sveriges Mästerkock! Jag har sagt det innan och jag säger det igen - bättre program finns inte, det är helt klart mitt favoritprogram och jag längtar lika mycket efter varje progra m (:

Tråkigt nog så var det näst sista programmet den här veckan. Samtidigt som det också är otroligt spännande! Nu är det bara två tävlande kvar, Louise och Jennie och jag vill ju såklart veta vem som vinner på samma gång som jag inte vill att programmet ska få ett slut!

Jag hoppas till 100 % på att Lousie vinner :D Jag tycker deffinitivt att hon är värdig vinnare! Hon lagar mat med känsla, inlevelse och passion och dessutom så har en väldigt fin personlighet och verkar så lugn och säker! Jag hade helst sett att hon fick möta Åke i final för jag tyckte att han förtjänade en finalplats, samtidigt tror jag det blir mer spännande med Jennie. Hon är nog en större motståndare faktiskt. Jennie är väldigt duktig och ambitiös men pga av hennes attityd så faller hon som kock i mina ögon! Så heja, heja, heja Lousie :D

Av Sofie - 14 april 2011 14:29

Jag tror att jag ofta fastnar för detaljer. Jag ser gärna det lilla i det stora innan jag lägger märke till helheten. Inte alltid men i vissa sammanhang och situationer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det kan nog både vara positivt och negativt. En del gånger så kan det säkert finnas en fördel att till en början bara se det lilla, en annan gång kan det nog vara bra för bara mig själv och inte för någon annan och vissa gånger så missar jag nog en hel del genom att inte se helheten förrän senare. Jag uppmärksammar gärna det lilla och försöker få det att växa, ta plats och låta det stryka över sådant som inte är lika vackert. Jag gör liksom ibland en slags djupdykning i saker och ting, jag låter mig hänga kvar vid en detalj och fördjupar mig i den ända tills jag är redo att låta den vila och ta till mig resten. Det är oftast en liten positiv detalj som jag stannar vid och blir sedan förvånad när jag får en inblick i helheten och förstår att den inte är lika sann och snäll som bara en liten del. Och det är kanske just därför som jag ofta väljer att se det lilla i det stora! Jag vill njuta av det fina och oskyldiga innan jag tar till mig allt som finns i sammanhanget, där verkligheten inte är något annat än både bra och dålig. Jag tror att det är viktigt också, att inte alltid se till helheten utan att plocka ut de finaste och godaste bitarna för att få ut det bästa istället för att låta sig utsättas för alla delar, även de delar som inte är av större värde och intresse för just en själv. Jag tror att jag ofta både tänker på detaljerna och rent konkret ser dom och även pratar om detaljer (: Det är nog så som jag är och det trivs jag rätt bra med!




Det kan säkert låta som svammel och kanske inte så lätt att förstå vad jag menar. Men det är inte riktigt det är som är meningen och det behövs verkligen inte. Det är inte alls så djupt som det kanske kan låta. Jag ville bara skriva av mig lite om en tanke jag fick. Kanske en lite suddig och änsålänge ogenomtänkt tanke som därför inte heller är så lätt att beskriva. Men efter ett försök så får jag själv lite mer klarhet men känner samtidigt inte heller ett behov att få rätt på den just nu, det är liksom en sån där tanke som kommer och går och som kanske växer med tiden eller bara försvinner (:

Av Sofie - 13 april 2011 21:28

Kronärtskockssallad med melon och hummus


  
Ingredienser

1 burk kronärtskockshjärtan eller kronärtskocksbottnar (ca 400g)
1 vitlöksklyfta
1 citron, juice och skal
1 melon, tex cantaloupe eller galia (ca 700g)
2 mogna avocado
1/2 påse ruccola (ca 35g)
1 dl cashewnötter, eller blandade nötter
Oliv - eller rapsolja
Salt, peppar

Hummus
1 liten burk kikärter (ca 200g)
1 vitlöksklyfta
1 msk färskpressad citronjuice
1 msk tahini (sesamfröpaste) eller 2 krm sesamfröolja

1-2 krm malen spiskummin

olivolja, salt och peppar

Gör så här:
1. Hummus: Skölj kikärterna och låt dom rinna av av väl. Mixa dom med stavmixer eller i en matberedare. Skala vitlöken och tillsätt den, 1 krm salt samt resten av ingredienserna och smaka av med svartpeppar.
2. Låt kronärtskockshjärtan eller -bottnar rinna av väl. Dela dom.
3. Skala och finhacka vitlöken, Blanda med 2 msk olja, citronjuice och skal, 1 krm salt och 1 krm peppar. Låt kronärtskockan dra i marinaden en stund.
4. Skär melonen i klyfor och ta bort skalet. Spara gärna några hela klyftor till serveringen. Skär resten i bitar.
5. Dela och kärna ur avocadon och skär i bitar.
6. Blanda kronärtskocka, melon, avocado och ruccola.

7. Hacka eventuellt nötterna grovt och.
Servera med hummus och bröd.




 

Av Sofie - 13 april 2011 20:59

Pasta med räkor i grönt och rött


  
Ingredienser
2 portioner
Tid ca 20 min


ca 50 g kokt pasta
ca 400 g oskalade räkor
1 röd paprika
1/2 squash

1 Vitlöksklyfta
ca 50 g färskost, tex Bonjour
ca 1/2 dl vatten
salt
cayennepeppar
citron - rivet skal + lite pressad saft
Några kvistar persilja


Gör så här:
1. TIna och skala räkorna. Lägg de skalade räkorna i en skål.
2. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.
3. Skär paprikan i tärningarna, squashen i halva skivor och finhacka vitlöken.
4. Hetta upp matfett i en stekpanna och fräs upp paprika, vitlök och squash några minuter.
5. Rör ner färskosten och tillsätt så mycket vatten som det behövs för att det ska bli lite såsigt.
6. Lägg sist i räkorna som bara ska bli varma.
7. Smaka av med salt och cayennepeppar.
8. Strö rivet citronskal, några droppar saft och hackad persilja över. Servera till den nykokta pastan.


TIPS!
Tina räkorna utbredda på en tidning, det tar ca en timme. För snabbare tining, spola räkorna i durkslag med hett vatten en knapp minut och sedan under kallt vatten. Lägg ut på tidning och skala så snart det går







Av Sofie - 13 april 2011 20:22

Jag hade hand om barnen i vanlig ordning i förmiddags (: Och efter lunchen tog jag med mig en kaffe och ett päron och satte mig i solen! Trodde inte att det skulle gå att sola något idag för det har blåst som bara den hela dagen :P Men tyckte att det var skönt att sitta ute iaf i friiska luften ^^ och när jag väl satt där så blev jag minsann alldeles varm så bikinin åkte på iaf, hihi!

Var ute och tog ett löppass efter solning, chatt och prat :) Det kändes riktigt bra idag! Det kändes som att jag bara flög fram :D Härligt! Samtidigt som jag börjar tänka, känner man så - är det tillräckligt med utmaning då? är det för lätt? (: Fast ibland känns det väl helt enkelt bättre, tror jag (:

Löppass:
5 minuter rask gång
2x25 dubbelhopp
3x25 knälyft
3x25 hälsparkar

3 stegringsövning
5x1 minut löp med högt tempo avlöst av 2 minuter rask gång emellan
5 minuter rask gång

Har precis lagt barnen (: Läst saga och fått godnatt-kramar! Dom somna jättesnabbt idag, blev alldeles paff när jag såg att klockan bara var tio över åtta när dom somnat. Så nu ska jag kucklilura här en stund innan jag ska knyta mig (:

Av Sofie - 12 april 2011 21:52

    


  Längtar längtar längtar

hem till bara dig
du finns alltid i mina tankar
men är ändå så långt bort så jag
längtar längtar längtar

hem till bara dig

Av Sofie - 12 april 2011 21:26

 Molnen har bäddat in himlen hela dagen och vinden har skenat över gräs och träd som en skock med vildhästar!



Soligt och varmt i flera, flera dagar och plötsligt står molnen och vinden här.. Då blir man lite ledsen! Och på något sätt så när det vackra vädret finns så njuter man i fulla drag men tänker aldrig, inte jag iaf att det kommer att ändras, det ska stanna! När det sen bli sämre så önskar man bara solen tillbaka!

Hade tänkt att ännu en dag njuta av solen, ta med kameran ut och ta lite bilder på allt som slagit ut, grönskan, knoppar och blommor! Men det blev inget med det. Förhoppningsvis är solen tillbaka snart (: Hade tänkt att ta en lång promenad men har inte kännt för det. Så det blev en inne dag idag även om den friska luften alltid är uppiggande trots väderlek! 

Det känns som att magen och jag är på väg att bli vänner igen :D känner mig ganska trött av allt illamående och så, så nu ska jag faktiskt krypa ner i sängen och läsa lite ur "Hon som bar skamen" tills ögonen ger vika!

Ovido - Quiz & Flashcards